Reisopera levert solide pure Zauberflöte
Recensie
Pagina delen
Mozarts geliefde opera in een semi-concertante versie
Tussen een verhoogd achtertoneel en een groter speelvlak bij de toneelopening zat het orkest mooi zichtbaar voor het publiek in een vrijwel uitverkochte zaal.
Meer dan een handjevol rekwisieten en slim gekozen kledij is voor een overtuigende semi-enscenering niet nodig, blijkt op de première-avond in Enschede. Mozart en de bevlogen cast doen de rest. Geconcentreerd gaat de zaal helemaal op in de avonturen van prins Tamino, de toonvaste, maar vaak onnodig forte schallende tenor David Kerber, die Pamina uit de klauwen van de tovenaar Sarastro redt.
“Uitstekende, alert met de zangers meeschakelende leiding van de jonge dirigent Marcus Merkel en elegant, precies spel van (orkest) Phion.”
“Zelf je fantasie kunnen loslaten op Mozarts muziek heeft ook zijn charme.”
Bekijk de gehele recensie van NRC (***)
"Dirigent Marcus Merkel zorgt voor evenwicht en een beschrijvende, natuurlijke frasering. Het orkest speelt heerlijk licht. Als de hogepriester oreert, is de begeleiding plechtig maar nooit zwaar. Met Papageno wordt er zorgeloos gehuppeld." (De Volkskant).
Lees ook de recensies van De Volkskrant (****) en van Operamagazine.
Die Zauberflöte beleef je nog tot 23 februari in de theaters door heel Nederland.