1. Nieuwsbrief Vrienden Maart 2024

VriendenNieuws Maart 2024

Inhoud nieuwsbrief

Direct naar een onderwerp? Kies dan uw onderwerp uit onderstaand overzicht.

Voorwoord
Daphnis et Chloé
Van de Activiteitencommissie
Dit of Dat? (nieuwe rubriek!)
Podcast De OrkestCast
Cijfers nieuwsbrief
Colofon

Headerbeeld: Brahms Vierde en Bruchs Vioolconcert met Liza Ferschtman (Marcel Krijgsman)

Voorwoord

In deze editie van ons Vriendennieuws beginnen we met een verkenning van de klassieke literatuur door de pen van John Biermans, die ons betovert met zijn beschouwing over het tijdloze verhaal van Daphnis en Chloé. Een verhaal dat teruggaat tot het jaar 200, geschreven door de Griekse auteur Longos. Binnenkort staat dit op de lessenaars bij de musici in een prachtig Frans getint programma.

De activiteitencommissie blikt terug op de repetitie van 6 maart en in de nieuwe Rubriek Dit of Dat?worden onze musici voor lastige keuzes gesteld. Dit keer de beurt aan Daria Ujejska, altviolist bij Phion.

In de zesde aflevering van podcast De OrkestCast gaat Marian van den Berg in gesprek met Phion's chef-dirigent, Alexei Ogrintchouk.​

Tot slot willen Ghilaine ten Brink (marketing Phion) bedanken voor haar toewijding aan VriendenNieuws door de jaren heen. En wensen we haar veel succes bij haar nieuwe baan bij de HAN. 

We hopen dat deze editie van Vriendennieuws u weer zal inspireren.

Toon Ottink, eindredacteur

Daphnis et Chloé

Op 19, 20 en 21 april voert Phion in Enschede, Arnhem en Nijmegen een zeer Frans getint programma uit met Ricercare van de Nederlandse componist Hendrik Andriessen, de liederen van Les Nuits d’été van Hector Berlioz gezongen door Véronique Gens. Na de pauze klinken de twee orkestsuites van Daphnis en Chloé van Maurice Ravel, een werk dat hij componeerde rond 1910 op verzoek van Diaghilev voor zijn Ballets Russes.

Het verhaal over Daphnis en Cloé is geschreven rond het jaar 200 door de Griekse schrijver Longos. Ravel zal de Franse vertaling van Amyot gelezen hebben, die in 1800 verscheen. Het boek is verscheidene malen opnieuw uitgegeven, zelfs nog een keer in 2019. Longos heeft zijn verhaal gesitueerd op het Griekse eiland Lesbos en doorspekt met erotiek, dans en muziek van herdersfluiten.

In een herdersdorpje worden onafhankelijk van elkaar in dezelfde tijd twee vondelingen ontdekt: een meisjesbaby in een tempel van de Nymphen en een jongetjesbaby bij een heiligdom van de herdersgod Pan. Het meisje wordt opgevangen door een echtpaar van schaapherders en krijgt van de naam Chloé. Het jongetje wordt opgenomen door een geitenherder die hem Daphnis noemt.

De kinderen groeien voorspoedig op en gaan al snel met hun vaders mee om de kudde schapen dan wel geiten te hoeden. Daphnis en Chloé worden al snel vrienden. Ze ontwikkelen zich tot twee bijzonder mooie jonge mensen en krijgen gevoelens van ‘vlinders-in-de-buik’ voor elkaar waarvan ze zelf overigens niet begrijpen wat ze ermee aan moeten.

Al snel gaan ze zelfstandig met hun dieren op pad de velden en de bossen in. De kuddes breiden zich flink uit en het tweetal raakt erg aan elkaar gehecht. Ze onderhouden trouwens met veel zorg zowel het heiligdom van Pan als dat van de Nymphen, waar ze ooit als baby gevonden werden.

Dorkon, een leeftijdgenoot uit het dorp, wordt verliefd op Chloé, maar zij voelt niets voor hem. In een soort danswedstrijd tussen hem en Daphnis met fluitmuziek van de andere herders uit het dorp, verliest Dorkon. Hij accepteert dat verlies en Chloé blijft onder Daphnis’ hoede.

Beeld: Paysage avec Daphnis et Chloé, Louis Français, 1897,  Musée d'Orsay, Paris

Er komen plotseling zeerovers aan de kust van Lesbos. Chloé wordt met een deel van haar kudde geroofd. Daphnis heeft dat in de gaten. Hij vindt de herdersfluit van Chloé, die zij had laten vallen, een speelt daarop. De schapen, die op het zeeroversschip waren, horen dat geluid en willen er naar toe. Ze gaan naar één kant van het schip, dat kapseist, zodat de beesten plus Chloé er uit kunnen komen en gered worden. Dat levert in het dorp een feest op met dansen, fluitmuziek en verhalen.

Ook komen er feestgangers uit de stad naar het dorp om zich te vermaken. Dat loopt kwalijk af: ze proberen de meisjes en de dieren te stelen. Maar de god Pan blaast op zijn panfluit en alle bosgoden en de Nymphen komen te hulp om de stedelingen te verjagen.

Beeld: Baron François Gérard - Daphnis et Chloé (1824) Musée du Louvre, Paris.

Inmiddels zijn Daphis en Chloé zeer verliefd op elkaar geworden, maar ze weten zich nog steeds geen raad met hun gevoelens. Een oude herder geeft advies: doe drie dingen: omarm elkaar, kus elkaar en ga naakt naast elkaar liggen. Dat doen ze, vaak en met verve, maar hun verliefdheidskoorts lost zich daardoor niet op: ze lijden er zelfs onder.

Maar door Lykaion, een vrouw uit het dorp, wordt Daphnis ingewijd in de nog intiemere geheimen van de liefde. Helaas durft hij zijn ervaring niet met Chloé te delen: Lykaion had hem ook verteld dat hij voorzichtig moest zijn omdat de eerste keer pijnlijk kan zijn bij een meisje.

In die tijd arriveert er een rijk man uit de stad, samen met zijn vrouw. Zij worden gastvrij ontvangen door de ‘vader’ van Daphnis. En dan blijkt er gelijkenis te zijn van de gelaatstrekken van de rijke man en de pleegzoon van de herder. Zo wordt ontdekt dat hij zijn échte vader is. Bovendien kent die iemand in zijn stad die ooit een meisje te vondeling gelegd had …….
Het wordt allemaal gevierd met een groot dorpsfeest, met veel fluitspel en dans. En tenslotte eind goed, al goed: de twee kennen hun ouders, trouwen met elkaar en leven nog lang en gelukkig samen als herder en herderin.

John Biermans

Beeld: Pastorale de Daphnis et Chloé.Traduction de Jacques Amyot revue par Paul-Louis Courier, Éditions Paleo, Clermont-Ferrand - France (een uitgave uit 2019)

Van de Activiteitencommissie

De Activiteitencommissie is uitgebreid met twee nieuwe Vrienden: Magda Eshuis uit Enschede en John Mens uit Nijmegen maken sinds 22 februari deel uit van de commissie. U heeft hen al in actie gezien tijdens de concerten begin deze maand. Beiden waren toen al actief betroken bij het zoeken naar nieuwe Vrienden. Mogelijk zal in het nieuwe seizoen nog een nieuwe Vriend uit Twente bij ons aansluiten. We zijn erg blij met deze uitbreiding en wensen John en Magda heel veel plezier bij hun werkzaamheden in de commissie. 

Vriendenrepetitie 6 maart Arnhem

Woensdagmorgen 6 maart hebben we met 50 Vrienden genoten van de repetitie van het orkest in Musis Sacrum in Arnhem. Onze vrienden op de tribune keken belangstellend naar het orkest en de dirigent tijdens de repetitie. Na afloop van de repetitie interviewde Gelly Talsma (lid van de activiteitencommissie van de Vrienden van Phion) contrabassist van Phion, Rebecca Fransen. Een prachtig gesprek over haar contrabas die gefinancierd is door de Vrienden van Phion.

Peter van der Neut

'Dit of Dat?'

In de nieuwe Rubriek van VriendenNieuws, genaamd 'Dit of Dat?' leggen redactieleden Rebecca Franssen en Lea Hemmerlin hun collega's het vuur aan de schenen door ze voor lastige keuzes te stellen. Dit keer is het de beurt aan Daria Ujejska, altvioliste bij Phion sinds 2020.

De keuze van  Daria Ujejska 

Daria (35) speelt altviool bij Phion sinds 2020. Komt oorspronkelijk uit Polen en heeft 8 jaar in Oostenrijk gestudeerd en gewerkt. Houdt van kamermuziek en is geregeld tijdens de Phion kamermuziekseries te horen.

In deze eerste editie van DIT of DAT? stelden we Daria Ujejska voor wat lastige keuzes:

Forte of Piano? 

Forte, want ik hou van hoe krachtig het orkest dan klinkt.

Matinee of Avondconcert?

De sfeer tijdens avondconcerten vind ik altijd bijzonder.

Koffie of Thee?

Thee

Podium of Orkestbak?

In Oostenrijk heb ik een tijd in een operahuis gewerkt en dus veel in de orkestbak gespeeld. Toch kies ik voor het podium: de band met het publiek voelt voor mij veel sterker!

Brahms of Beethoven?

Na nu net een week de fantastische vierde symfonie van Brahms te hebben gespeeld, kies ik voor Brahms.

Mozart of Bach?

Zowel Mozart als Bach! Kunst is er niet om vergeleken te worden.

Hedendaagse muziek of Symfonische canon?

Ik hou vooral van modernistische componisten zoals Szymanowski, Stravinsky en Shostakovich, die inmiddels onderdeel van de canon zijn.

Creatieve outfit of Rokkostuum & lang zwart?

Creatieve outfit.

Broodje kaas of Salade?

In de lunchpauze eet ik graag iets met groentes.

Met dirigent of Zonder dirigent?

Met een goede en inspirerende dirigent werkt het orkest efficiënter en beter!

Rebecca Franssen en Lea Hemmerlin

Podcast De OrkestCast

In de zesde aflevering van De OrkestCast gaat Marian van den Berg in gesprek met Phion's chef-dirigent en solo-hoboïst van het Koninklijk Concertgebouworkest, Alexei Ogrintchouk. Hoe kwam hij  als solo-hoboïst tot dirigeren en welke dirigenten en docenten zijn zijn grote inspiratiebronnen? Je hoort er alles over en nog veel meer in deze aflevering van De OrkestCast.

podcast luisteren  

Cijfers nieuwsbrief

Tussen maart 2023 en maar 2024 hebben we 16 VriendenNieuws edities verstuurd, met een openingspercentage van 64,5%. In vergelijking met benchmarks (gemiddeld 22%) zien we hier een heel mooi resultaat.

Wat het doorklikpercentage betreft, hebben we eveneens opmerkelijke resultaten behaald, met een gemiddelde van 26,5%. Dit is aanzienlijk hoger dan het gebruikelijke percentage van onder de 10%, wat aantoont dat onze lezers niet alleen onze e-mails openen, maar ook actief de aangeboden inhoud verkennen.

Wat fijn al die trouwe lezers! Mocht u suggesties/leuke ideeën hebben voor de nieuwsbrief mail deze dan vrienden@phion.nl

Colofon

Stichting Vrienden van Phion

Leden bestuur:

Marijke van Hees, voorzitter
Marian Louppen, vice-voorzitter 
Hans Peter Herwig, penningmeester
Jard Baljet, secretaris
Erik Olsman, adviseur bestuur 
Jacco Post, adviseur bestuur 

Leden Activiteitencommissie:

Namens de Vrienden:
Peter van der Neut, voorzitter
Gelly Talsma
John Mens
Magda Eshuis

Namens de musici:
Len Bielars
Pieternel van Lent

Leden van de Redactie:

Rebecca Fransen (musicus)
Peter Verduyn Lunel (musicus)
Léa Hemmerlin (musicus)
John Biermans (vriend)
Annejuul Tielens (vriend)
Toon Ottink (vriend, eindredacteur)

Mecenaatcommissie:

Machteld van der Meij
Menno van Duuren (Phion)
Marian Louppen (voorzitter)