1. VriendenNieuws Februari 2025

VriendenNieuws Februari 2025

Inhoud nieuwsbrief

Direct naar een onderwerp? Kies dan uw onderwerp uit onderstaand overzicht.

Voorwoord
Van de Activiteitencommissie
​Orkestleden in Scandinavië
Fanny & Nannerl
Gezondheid en speelkwaliteit in duet
Colofon

 

Headerfoto: Meedoeconcert Phion. Foto: Marcel Krijgsman

Voorwoord

Beste Vrienden van Phion,

In dit eerste nummer van VriendenNieuws in dit nieuwe jaar – de muzikaalste wensen van de redactie! – besteden we aandacht aan een landelijk project waar alle Nederlandse orkesten aan meewerken, een op basisschoolleerlingen gericht meedoeconcert over Fanny (Mendelssohn) en Nannerl (Mozart): de weinig bekende maar zeer getalenteerde zussen van hun beroemde broers. Phion speelt vijf van die concerten in maart en april en u kunt daar naartoe! In het artikel van de Activiteitencommissie vindt u de plaatsen en data van de concerten en de bestelprocedure. Carlijn de Lange van Phion praat u in een separaat artikel bij over het project.

Twee van de redactie- en tevens orkestleden waren afgelopen najaar langere tijd in Scandinavië, om verschillende redenen. Uiteraard besteedt de redactie daar aandacht aan, in een interview van Annejuul Tielens. Aandacht is er ook voor de FIT-cyclus voor orkestleden waarmee Phion dit jaar start. Het artikel in dit nummer is het eerste in een kleine reeks.

Tenslotte wil ik de drie bijzondere concerten noemen die Phion geeft van 21 tot en met 23 februari in Enschede, Arnhem en Apeldoorn, met onder andere muziek uit Porgy and Bess van Gershwin.

Ik wens u veel leesplezier,

Toon Ottink

eindredacteur

Van de Activiteitencommissie

Bezoek schoolconcerten Fanny & Nannerl

Verderop in deze nieuwsbrief kunt u lezen over het educatieproject dat Phion dit voorjaar speelt voor de groepen 5 t/m 8 van de basisschool. Omdat dit project mede mogelijk gemaakt wordt met een bijdrage vanuit de Stichting Vrienden mogen de Vrienden 5 keer bij een educatievoorstelling aanwezig zijn. U kunt dan ervaren hoe de leerlingen meeleven met het verhaal en meedoen met de musici.

Hieronder staan de plaatsen waar wij welkom zijn. De voorstelling duurt ongeveer 60 minuten. Omdat het een voorstelling voor basisscholen is, is er geen horeca in het theater. Er zijn dan ook geen kosten verboden aan uw bezoek. U kunt zich aanmelden (max. 2 personen) tot de aangegeven datum, op het bekende mailadres: vrienden@vriendenvanphion.nl. U krijgt uiteraard een inschrijfbevestiging.

20.03 11:45 uur - Arnhem, Musis Uiterste aanmelddatum 10.03
01.04 11:45 uur - Apeldoorn, Orpheus Uiterste aanmelddatum 20.03
08.04 11:45 uur - Hengelo, Schouwburg Uiterste aanmelddatum 27.03
09.04 11:15 uur - Nijmegen, De Vereeniging Uiterste aanmelddatum 28.03
16.04 11:15 uur - Deventer, Schouwburg Uiterste aanmelddatum 06.04

Overige activiteiten

U kunt zich nog steeds aanmelden voor:

- Jubileumworkshop “Mini Maestro” o.l.v. Michael Rein op zaterdag 8 maart 2025 om 19.30 u. in Enschede
Dit kan tot uiterlijk maandag 10 februari.
- Lunchconcert op vrijdag 21 maart om 12.30 u. in Enschede
Dit kan tot uiterlijk vrijdag 7 maart.

In de nieuwsbrief die u op 7 in december kreeg toegestuurd, leest u meer over deze bijzondere activiteiten voor Vrienden en Mecenassen. Aanmelden voor deze activiteiten gaat, zoals altijd via ons mailadres: vrienden@vriendenvanphion.nl. U krijgt altijd een aanmeldbevestiging.

Wij hopen weer veel Vrienden te ontmoeten bij Fanny en Nannerl, Mini Maestro of het lunchconcert.

Peter van der Neut

Voorzitter Activiteitencommissie

Foto: Michael Rein

Orkestleden in Scandinavië

Met twee van onze redactieleden Lea Hemmerlin, klarinet, en Rebecca Fransen, contrabas had ik op 2 januari een ontzettend leuk en inspirerend interview. Zij hebben het afgelopen half jaar hun baan bij Phion gecombineerd met een verblijf in Scandinavië. Lea was in Helsinki en Rebecca verbleef in Växjö, in Småland, Zuid-Zweden.

Lea: In Helsinki heb ik bij de Sibelius Academie mijn master voltooid. Toen ik drie jaar geleden bij Phion aangenomen werd, was ik al met deze opleiding begonnen. De vorige seizoenen ben ik iedere keer tussen de concerten met Phion door naar Helsinki gereisd voor lessen. Eind 2024 heb ik daar twee maanden gewoond om mijn eindexamenrecital te kunnen voorbereiden en spelen. (Gefeliciteerd, Lea!)

Rebecca: Ik was in Växjö in Zweden om een half jaar als solo-bassist te spelen bij Musica Vitae, een strijkorkest met 16 strijkers zonder dirigent. Tijdens mijn masterstudie contrabas bij Rick Stotijn aan de Robert Schumann Hochschule in Düsseldorf werd ik gevraagd om in te vallen bij dit orkest. De eerste periode dat ik daar woonde was in 2019. Destijds heb ik mijn master opleiding daarvoor een half jaar onderbroken. Het was een geweldige ervaring. Zo stond ik patsboem in de sneeuw met mijn contrabas in een heel nieuw leven. Dit najaar kon ik daar weer een half jaar invallen. Fantastisch dat de bas-groep bij Phion mij die ruimte geeft.

Foto: Rebecca in de Zweedse sneeuw

Beiden hebben zich in enige vorm de taal machtig gemaakt. En wat was daarbij het allerbelangrijkst: heel snel de cijfers kunnen verstaan! Zo konden ze in ieder geval altijd weten bij welke maat de dirigent/artistiek leider verder ging! Lea moest een examen Fins afleggen. En Rebecca verstaat inmiddels veel van het Zweeds, het spreken gaat haar ook steeds beter af.

We spraken over de muziekcultuur in Scandinavië. Inwoners zijn daar enorm trots op hun componisten en hun musici, ze houden veel van klassieke muziek. Concerten worden goed bezocht. Vrijwel iedere grote stad heeft een orkest.

Rebecca: het afgelopen half jaar speelde ik stukken van Zweedse componisten: Dag Wirén, Joseph Kraus (Zweedse Mozart), Daniel Börtz en ook van andere Scandinavische componisten als Grieg, Sibelius en Nielsen. Er zaten voor mij veel nieuwe ontdekkingen bij, het is echt een verrijking om in verschillende landen muziek te mogen maken. Voor het strijkorkest worden ook regelmatig nieuwe composities geschreven door jonge componisten via verschillende conservatoria.

Foto: Rebecca en het Zweedse strijkorkest Musica Vitae

Lea: ik heb les gehad van gerenommeerde docenten, waaronder de docente es-klarinet Fàtima Cantó en klarinetdocenten Harri Mäki en Christoffer Sundqvist. Mijn master afronden was voor mij een uitdaging op solistisch gebied met het spelen van o.a. het Clarinet concerto no. 1 van Vivaldi, gespeeld op es-klarinet en een nieuwe compositie van Jean Milhiet: Ballade voor es-klarinet en piano uit 2024.

‘Der kleine Harlekin’ van Stockhausen moest uit het hoofd gespeeld worden, omdat een choreografie inclusief ritmes met de voeten door de klarinettist moet worden uitgevoerd. Dus je kunt niet tegelijkertijd de bladmuziek lezen. Ik heb er mijn eigen versie van gemaakt door naast mijn eigen choreografie een danser uit te nodigen, waardoor het een duo werd. Daarnaast stonden stukken van Schubert, Gershwin en Widor op het programma. (Het stuk van Widor, Introduction et Rondo, dat Lea speelde kunt u hier https://youtu.be/NHEsogmtSBA?si=Jip0PkIR2CxvpPro beluisteren.)

En wat eet je dan zoal in het Hoge Noorden?

Lea: mijn lievelingsgerecht is Finse zalmsoep. Sowieso kan je in Helsinki heel makkelijk en goedkoop lunchen in elk restaurant door de week. Op het conservatorium kun je voor 3 euro per persoon heel goed eten.

Foto: Lea’s master-examen in Helsinki

Rebecca: Kanel/kardemombullar”, Zweedse kaneelbroodjes bij de koffie. Tijdens de Fika-break (een Zweeds gebruik) neem je tijd voor koffie met iets lekkers, maar nog belangrijker is de tijd om even écht contact te hebben met vrienden en collega’s. 

Waar droom je van in de toekomst qua muzikale ontwikkeling?

Lea: ik ben heel blij bij Phion, voor mij is de uitdaging om de mooiste programma’s van de hoogste kwaliteit neer te zetten en onderdeel te zijn van een zich ontwikkelend orkest en samen klank en muzikale ideeën uit te werken. En ieder seizoen beter worden!

Ik hoop af en toe bij orkesten in Scandinavië te kunnen aansluiten.

Rebecca: Ook ik ben heel blij bij Phion. Ik wil Scandinavië niet loslaten en hoop daar ook weer te kunnen spelen. Er staan gelukkig al wat projecten op de planning bij verschillende orkesten. De inspiratie en de kennis die ik krijg door te spelen in Musica vitae met de bijbehorende verantwoordelijkheid en solo’s wil ik graag meenemen naar Phion. Voor mij is die uitwisseling van kennis heel belangrijk!

Door: Annejuul Tielens

 

Foto: Lea in actie voor de Finse publieke omroep

Fanny & Nannerl Take over!

Eind maart en begin april 2025 speelt Phion het nieuwe meedoeconcert Fanny & Nannerl take over! Een nationaal meedoeconcert, want alle Nederlandse orkesten, theater Sonnevanck en Theatergroep de Horde ontwikkelen deze fonkelnieuwe productie samen en gaan deze concerten ook uitvoeren de komende jaren voor groep 5 t/m 8 van het basisonderwijs.

Het verhaal neemt ons mee naar de levens van Fanny Mendelssohn en Nannerl Mozart, de getalenteerde zussen van Felix en Wolfgang Amadeus, die veel minder aandacht kregen dan hun beroemde broers. In Fanny & Nannerl take over! eisen zij eindelijk het podium op.

De ontwikkeling van het meedoeconcert is in volle gang. Er is een script geschreven door Floor Leene en Daniel van Klaveren. Er worden in samenwerking met theatergroep de Horde en Stefanie Bonte prachtige videobeelden en maquettes ontwikkeld en zijn er instructievideo’s opgenomen. Er is nieuwe muziek geschreven door componist des vaderlands Anne-Maartje Lemereis. Daarnaast bevat de voorstelling bestaande muziek van uiteraard Fanny & Nannerl zelf,  aangevuld met andere mooie werken. Max Knigge arrangeerde alle muziek.

Foto: Anne-Maartje Lemereis, componist

Ondertussen zijn we druk bezig met de afronding van het lespakket. Het meedoeconcert valt of staat bij dat lespakket waarin de leerlingen worden voorbereid op het concert. Hierdoor wordt het bezoek aan het concert zoveel meer dan ‘een uitje’. De leerlingen maken in de voorbereidende lessen kennis met het verhaal en natuurlijk met het orkest en alle instrumenten. Het lespakket bestaat uit 4 voorbereidende lessen van 45 minuten per les én een reflectieles van ca. 45 minuten. Ze leren liedjes zingen, ritmes klappen, bewegingen maken en bodypercussie. Door participatie-elementen voelen leerlingen zich echt onderdeel van de voorstelling en zijn daarnaast nodig voor de spanningsboog van de leerlingen. Daarnaast is er ook echt ruimte voor eigen creativiteit en verbeeldingskracht, bijvoorbeeld door de compositieopdracht in het lespakket. Onze wens is om zo alle leerlingen in aanraking te laten komen met het orkest; zogeheten receptieve kunsteducatie – naar kunst kijken en luisteren.

Foto: Opnames instructiefilmpje lespakket.

De repetities met het orkest zijn eind maart. Dirigent is de 19-jarige Oekraïense Olha Dondyk, een aanstormend talent dat onlangs bij het Maestra dirigentenconcours in Parijs een speciale vermelding kreeg vanwege haar veelbelovende optreden. Zij maakte in januari 2024 haar debuut bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest, waar ze dit seizoen meteen is teruggevraagd.

De uitvoeringen van het nationale meedoeconcert Fanny & Nannerl take over! vinden als gezegd plaats in maart en april 2025. U bent van harte uitgenodigd om te komen kijken en luisteren bij één van de concerten. Voor data en aanmelding zie elders in deze nieuwsbrief bij de mededelingen van de Activiteitencommissie.

Nieuwsgierig naar het lesmateriaal? Neem een kijkje op phion.nl/Fanny&Nannerl of op https://youtu.be/syNSugC2N_g

Carlijn de Lange
Programmaker Educatie & Interactie

Foto: Fanny en Felix: still uit lespakketfilmpje

Gezondheid en speelkwaliteit in duet

Nu de feestdagen achter de rug zijn en we 2025 met nieuwjaarsconcerten in Franse stijl hebben ingeluid, zien we dat veel mensen het nieuwe jaar aangrijpen als frisse start en aan nieuwe doelstellingen of voornemens willen werken. De sportscholen stromen vol, de verse groentes zijn in de aanbieding, telefoons worden vaker weggelegd en de ‘me-time’ momenten worden hoger op de agenda gezet. Ook bij Phion starten we dit nieuwe jaar met extra aandacht voor zowel fysieke als mentale fitheid op de werkvloer.  

Concerten geven op topniveau vergt een topvorm van zowel de musici als het hele team dat achter de schermen werkt. We moeten altijd kunnen pieken op het juiste moment, onze instrumenten tot in de kleinste details blijven beheersen en bijvoorbeeld ook voor de lange termijn goed letten op gehoorbescherming. Daarom kennen we bij Phion de zogeheten FIT-gesprekken. Dit jaar starten de musici met deze gesprekscyclus; de stafcollega’s hebben hier al enige ervaring mee.

In deze gesprekken komen ons Functioneren in onze huidige rol binnen Phion en onze duurzame Inzetbaarheid voor de Toekomst aan de orde. De gesprekken geven alle medewerkers de mogelijkheid om samen met collega's feedback te delen en te reflecteren over hoe ze zo goed mogelijk hun werk kunnen blijven doen. Wat is daarvoor nodig? Iedere levensfase heeft natuurlijk zijn eigen uitdagingen en impact op het functioneren. We hebben het dan bijvoorbeeld over lichamelijke fitheid behouden (gehoorbescherming, sportschool, massages) of omgaan met mentale stress (podiumvrees, veel reizen en onregelmatige werktijden). Ook komt eigen betrokkenheid en verbinding bij Phion aan bod. Belangrijk is ook om de belastbaarheid in je werk (ook buiten Phion) en privé in balans te houden. 

In het volgende VriendenNieuws laten wij enkele medewerkers aan het woord over hoe zij in vorm blijven.

Rebecca Fransen
Lea Hemmerlin
Annemare van Viegen

Colofon

Stichting Vrienden van Phion

Leden bestuur:

Marijke van Hees, voorzitter
Marian Louppen, vicevoorzitter 
Hans Peter Herwig, penningmeester
Jard Baljet, secretaris
Peter van der Neut, vriendenactiviteiten
Erik Olsman, adviseur bestuur 
Jacco Post, adviseur bestuur 

Leden Activiteitencommissie:

Namens de Vrienden:
Peter van der Neut, voorzitter
Gelly Talsma
John Mens
Magda Eshuis
Jenny Staudt
Frans Veldhuis

Namens de musici:
Len Bielars
Pieternel van Lent

Leden van de Redactie:

Rebecca Fransen (musicus)
Léa Hemmerlin (musicus)
John Biermans (vriend)
Annejuul Tielens (vriend)
Toon Ottink (vriend, eindredacteur)
Annemarie van Viegen (musicus)

Mecenaatcommissie:

Machteld van der Meij
Patricia van der Valk
Menno van Duuren (Phion)
Marian Louppen (voorzitter)